Kopi Luwak i Bali - för finsmakaren

Nu pratar vi riktigt kaffe. Förstår ni då?
Helt lent i munnen. Ingen besk eftersmak. Som finaste vin. Mer protein, mindre koffein. Visst, det är bra med koffein-kicken (fast jag känner ingen kick längre...), men mer protein passar mig perfekt.
Mer protein, för att bönorna med omsorg plockas av detta kattdjur ovan. De passerar sedan deras mage och avföringen plockas, tvättas. 
Så här ser avföringen ut.
Sen tvättas bönorna omsorgsfullt. Man tar ut kärnan på något sätt. (Hm, det är en komplicerad procedur det här)
De rostas i en timma.
Tills de blir så här fina.
Sedan mortlas de (i alla fall på gamla sättet som vi fick se) i en jättemortel, för att silas till perfekt pulver.
Om det luktade gott! O JA!
Och så den lilla burken med kaffe.
Och efter rundturen fick vi en bricka med olika sortes kaffe och te från plantagen. Vilken tur att det bara var jag som gillade detta. Fick precis allt själv.
Som ni kanske förstår var det här en av höjdpunkterna i Bali!
 
Och självklart köpte jag med mig kaffe hem. Till mina söner. 150 spänn för 3 koppar. Och nej, jag skojar inte. Men det är gott!
Foton - Around the world (Mina Resor) | Bali, Coffee, Indonesia, Indonesien, Satrina, Satrina Luwak, Ubud, kopi luwak | |
#1 - - KassandraPalma:

Ser häftigt ut !

Svar: En fantastisk upplevelse. Speciellt för en kaffeälskare som jag :)
Tack för dina ord!
Katarina Ratcliffe

#2 - - Rund är också en form!:

Åh, vad häftiga bilder och berättelse!
Men samtidigt; tvättade avföringsbönor... Hm....? ;-) Haha!

Kram M

Svar: Men det är ju så gott!!! Haha
Katarina Ratcliffe

#3 - - Queen of Kammebornia:

Så spännande! Och dina bilder får mig nästan att höra fåglar och känna värme. Kram!

Svar: Gulliga du!! Kram
Katarina Ratcliffe

#4 - - Malin Rosén:

Vilken underbart fin och bra blogg! Dig kommer jag definitivt följa:)

Svar: Vad söt du är. Tusen tack för värmande ord!
Katarina Ratcliffe

#5 - - A:

Vilka fantastiska bilder! Och kaffet blev jag riktigt sugen på. Det låter otroligt gott!

Upp