Det är inte ofta jag postar recept

Och ännu mer sällan (i stort sett aldrig) som jag bloggar från min iPad. Så till det en bild från mobilen.. 

Egentligen inte alls jag! 

Men eftersom receptet efterfrågades så kommer min busenkla linsgryta här. Och den kan ju varieras i det oändliga. 
Till detta använde jag:
1 purjolök
Ca 2-3 dl röda linser 
4 stora morötter
1 stor sötpotatis
Lite kantarellfond (jag kör alltid man tager vad man haver som ni märker)
1-2 msk stark curry
Krossade tomater
Vatten till bra mängd

Och jag börjar med att strimla och skölja purjon. Fräser på den i en stor kastrull, med lite olivolja.
Sköljer linserna i kallt vatten och tillsätter dessa i grytan. Att jag inte anger mått är att jag alltid kör lite på en höft. Jag använder nästan aldrig mått, utan tittar och smakar mig fram.
Tillsätter sedan morötter och sötpotatis som jag tärnat ganska smått. 
Låt fräsa bara någon minut och tillsätt curry. Jag vill ha lite hot så brukar hälla på tills det doftar curry och lite till...
Sedan häller jag över vatten, någon form av buljong, krossade tomater.
Vill man ha en simmig soppa kan man hälla på lite mer vatten och krossade tomater, annars minskar man bara vattenmängden lite.
Ca 1 liter, lite mer, lite mindre.

Vill man ha andra grönsaker i så har man helt enkelt det. Exempelvis palsternackor, selleri. Krydda kan man göra mer också, men detta är en bas. Jag gillade sötpotatis mer än vanliga potatisar.

Man kan klicka i lite turkisk yoghurt, kanske lite parmesan beroende på tidigare kryddning. Ha mer tomater i. Tillsätta sambal olek för hetta mm... 

Väldigt nyttigt, enkelt och gott. Perfekt återhämtning efter gårdagens löppass.
Foton - Mobilbilder, Gott att äta och dricka | |
#1 - - Anna-Karin Arvidsson:

Tack för recept och inspiration!

Svar: Åh, jag älskar soppa! Härligt att kunna inspirera med något så enkelt att jag nästan skäms.. :)
Katarina Ratcliffe

#2 - - Katarina:

Mmmm, så gott. Helt i min smak. Kram

Svar: Kram och tack!
Katarina Ratcliffe

#3 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Mmmm gott!!

Svar: <3
Katarina Ratcliffe

Upp