I ataljén hos Louise

Louise är egentligen min sons flickväns vän. För att komplicera allt lite. 
Jag har hört så mycket om henne. Har sett några skisser som hon har ritat och har förstått att hon är väldigt duktig.
 
Jag beslöt mig för att åka till hennes härliga ataljé och fotografera lite. Se hennes mästerverk på riktigt. 
Vilken begåvad tjej! 
Hon har redan studerat konst i två år och snart flyttar hon från Stockholm för att studera ett år till. På annan ort. 
Jag tänker på då jag och mannen målade en tavla tillsammans. Kände mig plötsligt som ett dagisbarn i jämförelse. Louise visste precis hur man gjorde och resultatet var helt fantastiskt.
 
Allt kan jag inte visa i bloggen riktigt ännu, men en del ska ni få se.
I ett stort ljust rum, med stora fönster längs ena väggen och bra belysning i taket håller Louise till. Att hon hittar inspiration här förstår jag.
 
Vi pratade lite om framtiden och planer och jag kan verkligen inget annat än att önska henne lycka till. Och själv vill jag så gärna beställa en stor tavla. Jag älskar hennes sett att måla. Dramatiskt och levande. Starka färger och motiv.
Så gick vi på rundvandring i huset. 
Det första som mötte mig då jag öppnade dörren var en annan dörr. Täckt av te-påsar. Otroligt fyndigt. Nu minns jag tyvärr inte vem som hade gjort detta konstverk, men det var verkligen något man stannade upp vid.
Eller som den här skylten ovanför handfatet, där jag antar att man tar vatten eller tvättar händerna. Louise intygade att det inte var en pojktoalett. Eller?...
Och så gick vi förbi ett piano. "Åh, ja, jag kan spela" sa jag. Jag kunde ju spela. Rätt bra faktiskt, för ett antal år sedan, men jag lyssnade istället på Louise. Och hon kan inte bara måla!
Då hon spelade musiken från "The Piano" fick jag rysningar. Så vackert! Och i den miljön! Åh!
 
Så var det Louise målningar. De förtjänar nästan ett eget inlägg. Eller en helt egen blogg tyckte jag. Men här kommer några:
 
Och skulle ni vilja komma i kontakt med Louise, kanske köpa någon av hennes oljemålningar, eller beställa, så är det bara att kontakta mig så får ni hennes e-mail.
 
 
Foton - Reportage | Atalje, Hjorthagen, Konstnär, Louise Oredsson, Målningar, Oljemålningar | |
#1 - - Marie:

Men waooow så duktig hon är och så fina bilder från hennes ateljé, så fin reklampelare för henne =D

Svar: Ja, hon är faktiskt väldigt begåvad! WOW kände jag då jag var där.
Katarina Ratcliffe

#2 - - Rund är också en form!:

Helt underbart! Både tavlorna och fotona (som vanligt). :-)

Kram M

Svar: Gulliga du - tack!
Katarina Ratcliffe

#3 - - Maria Orre:

Konstnärligt vackert från er båda ;)
kul att pratas vid en stund idag. Tänk att det var nästan ett års sen vi sågs. Tiden går verkligen superfort! ha de bäst.

Svar: Kram och tack!
Katarina Ratcliffe

#4 - - Carina:

Vilket berikande, energigivande och inspirerande inlägg!

Svar: Tack snälla Carina! Jag tyckte att hon förtjänade mycket publicitet. Vilken begåvad tjej! Och så väldigt rar!
Katarina Ratcliffe

#5 - - Karro:

Häftigt, och så vackra målningar!
Kram

Svar: Visst är hon fantastisk!
Katarina Ratcliffe

#6 - - Ingrid Fafnirsbane:

Louise, så fint att se dig så här... Mycket minnen... Tack för de två åren som gick. Så glad att jag lärde känna dig där på Gerlesborgsskolan. Ja, du har en särskild talang. Den ska du odla.

Kram från Ingrid

Svar: Tack för dina ord Ingrid. Jag ska vidarebefordra till Louise.
Katarina Ratcliffe

#7 - - Linn:

Hon har talang! Och dina bilder.... som vanligt på topp! :-)

Kram

Svar: Gulliga du! Tack! Och Louise är riktigt duktig. Gillar hennes målningar.
Katarina Ratcliffe

#8 - - Maria:

Katarina! Vilka fina bilder!!!! Helt magisk när Louise "har tummen upp" (femte bilden) och vilken blick på den i svartvitt! Nu ska ungdomarna åka till Liseberg och möta upp Louise där en hel helg! Bokat idag och blir 6-8 september. Vår 20-års present till Matilda inkluderat sina allra käraste...

Svar: Tack snälla Maria!Och Robin berättade om presenten. Vilken fin grej!
Katarina Ratcliffe

Upp