Lite om mina foton, redigeringar och kamerautrustning, del 3

Jag älskar att fotografera. En oredigerad bild är inte färdig! Det handlar inte om att retuschera bort rynkor och få människor att se smalare och vackrare ut. Inte heller att blurra bort saker som man inte ville ha med på bilden från början. 
För mig sker skapandet då jag fotograferar, men det är bara halva jobbet. 
Jag har ju valt att fotografera i RAW-format och en sådan bild innehåller all rådata. Jag vill helst inte visa upp mina bilder direkt i kameran då de är grådaskiga, kontrastlösa. De kräver att man redigerar i efterhand.
 
I vissa lägen behöver man också tona ner rynkor då kameran är knivskarp och fångar saker som vi inte hinner uppfatta när vi ser en människa. Det är ibland som att sätta ett förstoringsglas på någon. Minsta skavank syns.
Eller som svarta kläder och hår. Något man kanske inte tänker på när man träffar en människa, men då jag exempelvis plåtar bröllop är jag väldigt noga med att borsta bort allt småhår för att slippa massa efterarbete i photoshop. 
 
Lite beroende på hur bilden ska publiceras så anpassas också redigering och uppskärpning. 
 
Jag tänker inte gå in på detaljer här utan tycker att ni ska klicka runt i moderskeppet om ni vill veta mer. 
 
Rent generellt så försöker jag göra så lite som möjligt då jag redigerar. Det kan visserligen innebära massor av lager, men små små saker på varje lager. 
 
Jag redigerar också bilderna lite olika beroende på vad jag fotograferar. Exempelvis bröllopsbilder vill jag ska hålla i flera år. Man ska inte se tillbaka på bilderna och tycka att de känns omoderna. Varken i sättet de är tagna (gillar exempelvis inte "titta fram bakom ett träd bilder") eller allt för trendiga redigeringar. Jag redigerar så "rent" som möjligt. Kontraster, rena färger, rent svartvitt med snygg svärta i bilden. Inget blask.
Om jag gör något annat så är det mer för att leka lite och då brukar jag skicka med dessa bilder som kopior. 
Jag vet ju själv vad jag tycker om mina bröllopsbilder. (Helt otroligt nöjd! De är väldigt klassiska, men verkligen inte tråkiga. Något man älskar oavsett mode.)
 
Jag fick en fråga på hur jag hade redigerat bilden nedan. 
Bild nummer 1 är original. Helt oredigerad. RAW format. 
(Här var jag gäst på min mans brors bröllop. Min dotter var brudtärna. Fokus låg på helt annat än fotograferingen, men jag lyckades plåta några få bilder den dagen. Bland annat denna då Josefine tog en paus under den långa vigseln.)
Bild nummer 2 och färdig i Camera Raw.
Det jag ville åt här var skarpare kontraster. Lätt vinjettering. Lite mindre färg. Det är det enda jag har gjort i Camera Raw. (Det blå ni ser är en varning som är påslagen. Det som är markerat blir svart, vilket jag också ville på denna bild.)
Bild nummer 3 och färdiga resultatet är här. Efter några kurvor i Photoshop. Ingen som helst efterskärpa.
Jag valde att inte tona ner den gula färgen då det var en gammal kyrka. Normalt kan jag tycka att det är för träigt och gult, men just här passade det i kontrast till Josefine i hennes vita klänning och alla ben...
 
Är det någon speciell bild du undrar över?
Bildbehandling & Fototips | |
#1 - - Julia:

Kul att någon ger lite redigeringstips i photoshop! Det borde det finnas mer utav! :D

Kolla gärna in och gör min dag, du kommer inte ångra dig!! ---> http://juliaalbertine.blogg.se

KRAM!

#2 - - Karro:

Måste verkligen testa att redigera i photoshop.
Snyggt!

Svar: Vad kul att jag kan inspirera lite till det!
Katarina Ratcliffe

#3 - - Eivor Gustavsson:

Hej! Vill inleda med att säga att jag tycker du tar fantastiska bilder..inget uppställt utan fina ögonblick! Håller med dig, att redigera är ju det kreativa..men det är klart grunden måste vara bra. Är nu på PS och har snöat in på CRaw, har inte riktigt kläm på det än...men jag fortsätter kämpa. Är lite avis på att du får dina bilder så "breda" i bloggen...skulle vilja veta hur man gör :)
Och mina camera Raw bilder blir så små när jag publicerar dom i max storlek i bloggen. Har du nåt tips hur vart man kan läsa sig till bättre kunskap ang redigering i CR?
Gärna flera redigeringstips...det är så kul och man blir så inspirerad.

Ha det fint!

Svar: Till att börja med så bör du spara som "save for web" och i exakt det formatet du tänker publicera. Dvs, har du 1000 px i stilmallen (vilket är det bredaste du kan ha på blogg.se) så sparar du i 1000 px. När du sedan laddar upp bilden så anger du 1000 som standard i blogg.se. Och det gör du alltid, oavsett om bilden är mindre. (För att få bättre kvalitet)Om din design inte kan hantera 1000 px så får du redigera det eller alternativt byta till någon som kan ta så stora bilder - om det är vad du är ute efter. (Din design kan inte ta 1000 px och du måste troligen ändra det i kodmallarna då du har pro.) Lycka till och tack för att du gillar bilderna!
Katarina Ratcliffe

#4 - - ˟ Photospiration:

Snyggt!

Svar: Tack - kul att du tycker det!
Katarina Ratcliffe

#5 - - Lillian:

Kul att läsa!

Svar: <3
Katarina Ratcliffe

#6 - - ida [Fotograferat]:

Vad kul att du nämnde Moderskeppet, blev medlem där igår och är sjukt inspirerad efter att ha plöjt igenom en hel del kurser! Känner för att ta semester för att testa alla knep, sortera mappar och fotografera ännu mer. Städningen hamnade ytterligare ett steg ner på prioriteringslistan :) Just nu nöjer jag mig med att redigera i Lightroom, har "bara" PS Elements annars, och det är inte helt pedagogiskt uppbyggt...
Men visst borde det finnas retuscherare som inte kan fota själv och vill ha lite extraknäck :)

#7 - - Lotta:

Tack igen för toppbra inlägg! Redigeringen är verkligen halva nöjet. Dock har jag ju bara elements (hade inte råd med riktiga i våras) så jag kan inte fixa dem lika snyggt som du, vill ju arbeta med kurvor! Hur fixar du vinjetteringen i camera raw?

Btw, satt och läste det här inlägget med Maja i knät och hon utbrast "Mamma, titta vad söt hon är!" om Josefine :-)

Svar: Det finns en flik som man fixar den i. Väldigt simpelt. Sen har jag det inställt i kameran som standard - lätt vinjettering.
Gulliga Maja!
Katarina Ratcliffe

#8 - - Mirre:

Suuuperbra tips och jag håller med dig att man vill redigera så lite som möjligt. Så sant och proffsigt du tänker med att det ska hålla så man inte följer en redigeringstrend som många gör, det som enooormt många bloggare gör t ex det där rosa softa gammeldagslagret som många bloggare kör med, men visst är det snyggt, men man vill ju som du säger inte att ett bröllopskort ska bli omodernt

tack för bra tips

Svar: Så himla gullig du är!
Katarina Ratcliffe

#9 - - Rebecca:

Åh, tack för de fina tipsen! Kan du inte visa hur du gör med oskärpa och sådant vid redigering?

Svar: Hej Rebecca. Hur menar du? Hur jag efterskärper bilder eller hur jag gör med bilder där skärpan inte är perfekt och om jag redigerar det i photoshop?
Katarina Ratcliffe

#10 - - Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland:

Åh vilken himla härlig bild! :)

SV: Tackar :)

#11 - - Emma:

Vilken snygg bild! Kul att se hur du redigerade den. Men de flesta tror att man måste redigera i photoshop

Svar: Ja, jag tycker nog att man måste redigera bilderna i och för sig, men man behöver inte alltid göra så mycket. (I och med att jag fotar i RAW)
Katarina Ratcliffe

#12 - - Junitjej:

En sådan söt brudnäbb!

Svar: <3
Katarina Ratcliffe

#13 - - Rebecca:

fin bild och redigering :)

Svar: Tack Rebecca!
Katarina Ratcliffe

Upp