Lite om mina foton, redigeringar och kamerautrustning, del 2

Då har vi pratat kamera och kamerautrustning.
När man väl har bestämt sig för kameramodell (en bra sammanfattning, dock inte med alla modeller, men den hjälper en aning) så kommer nästa punkt. Själva fotograferingen.
 
Det finns rätt mycket att säga här och jag tänkte börja med att berätta hur jag tänker då det gäller kamerans inställningar.
 
För att lyckas med bilderna måste man ha en kamera som tillgodoser ens behov och ett objektiv som kan hantera ljuset samt har "rätt" brännvidd. 
Många gånger läser jag frågor som "vilken kamera har du" och det är verkligen inte hela sanningen. Objektivet samt hur man hanterar kameran är minst lika viktigt!
 
Jag vill kunna styra allt i bilden och använder därför bara manuella lägen (på Nikon "M"). Jag bestämmer ISO själv, jag bestämmer slutartid och bländare lite beroende på vad jag vill ha ut av bilden och självklart beroende på befintligt ljus.
För att visa hur detta ser ut i praktiken tycker jag att ni ska klicka [här]. Ni kan även läsa mer [här]. Det finns hur mycket som helst att googla på om ni vill lära er mer.
Det är sällan jag använder mig av auto-ISO, även fast man kan välja att hålla sig inom ett visst ISO-intervall i inställningar. För det mesta, då jag plåtar exempelvis porträtt, så har jag tid att planera och behöver därför inte den flexibiliteten.
Om man exempelvis plåtar i skiftande ljusförhållanden och är beroende av att kameran reagerar snabbt så är auto-ISOn på D800 otroligt bra. Den levererar bra bilder med lite brus även fast man går upp rätt högt på ISO-skalan. Jag brukar ställa in den så att den aldrig överstiger ISO 3200 och dessa bilder brukar bli OK då det är väldigt dåliga ljusförhållanden. Ibland kan brus vara snyggt. Jag säger ibland!
Här ser ni en bild på fina Jenny & Sara. Tagen med ISO 3200. I den här miljön tycker jag att svartvita bilder mer lite brus i kan vara snyggt.
Ett annat exempel är den här bilden. ISO var bara 640, men jag har efterbearbetat bilden för att skapa massa brus då jag tyckte det passade in här.
Jag använder sällan bländarprioritet eller slutarprioritet (på en Nikon "A" eller "S") och även här är det av ren lathet. Jag vet att det skulle underlätta i vissa förhållanden då jag fotograferar privat. Man kan då använda sig av exponeringskompensation +/-
Det finns absolut fördelar då man kanske inte kräver lika mycket av bilden. Det går snabbare att ställa in kameran. Detta ihop med auto-ISO tycker jag blir lite väl mycket "halv-automatiskt" och för mig försvinner lite av känslan då man skapar bilden.
Men, detta är alltså styrt av vad jag fotograferar. Hur pass viktig jag tycker att bilden är. Ibland vill man ju bara föreviga. Inte skapa.
 
Bilden nedan är en typisk bild som egentligen inte är så viktig. Den är mer en "jag var där bild". Typiska tråkiga bilder egentligen. Det är mera minnet som är roligt. Själva bilden i sig är inte så intressant och då tycker inte jag att man behöver köra för avancerade inställningar på kameran. Man kanske till och med kan köra på "P" där det nästan är automatiskt. 
Sen är det såklart så mycket mer än bara ISO, slutare och bländare samt exponeringskompensation då man trycker av en bild. 
Jag nämnde fokuspunkter i mitt tidigare inlägg. Jag använder mig av detta väldigt ofta. Jag kan då styra exakt var i bilden jag vill ha fokus.
Vitbalansen (WB) spelar såklart stor roll också, men jag väljer auto här eftersom jag enbart fotograferar i RAW och jag vill kunna styra detta i efterbearbetningen av bilden.
Det händer, om jag är i samma miljö under en längre fotografering, att jag ställer in vitbalansen och då med ett grått eller vitt kort. Jag brukar använda mig av en vit vägg eller en grå trasa. Du kan läsa lite mer om det [här]. Det är dock för en D3, men du får en liten förklaring. Läs sedan vidare i din manual.
 
 
 
Och hur tänker jag då?
 
Jag gillar ju kort skärpedjup på porträtt. Relativt kort skärpedjup. När jag fotograferar exempelvis ett brudpar vill jag att fokus ska vara på paret och inte på omgivningen. Jag fotograferar därför med relativt stor bländare.
Ibland är omgivningen helt fantastisk och jag kan då välja lite mindre bländare för att få med även lite av detta. Fortfarande med brudparet mest i fokus. Bakgrunden kan anas lite.
Som ni säkert har märkt så kör jag inte studio och då gäller det att hitta balansen mellan miljö och den som ska bli fotograferad. Se till att rätt saker hamnar i fokus. 
 
Här är ju faktiskt en bild där brudparet inte är helt i fokus, eftersom jag tyckte att omgivningen var minst lika viktig.
Jag antar att ni förstår hur jag tänker.
Om jag däremot vill fotografera landskap kör jag på liten bländare för att få med allt.
 
Som i bilden nedan. Jag ville få med både himmel och is. Egentligen inte heller en märkvärdig bild, men det var stämningen på isen den dagen jag ville föreviga.
Men samma tänk gäller ju även här. Ibland vill man bara fokusera på några träd, buskar, blommor och då är det tvärtom, dvs större bländare. 
Som i bilden nedan. Tagen den vackraste höstdagen.
 
Och beroende på ljusförhållanden så ställer jag in resten efter detta. 
 
Väldigt enkelt förklarat.
 
Så frågan brännvidd för porträtt. Vad är rätt brännvidd? (Objektivet)
Jag använder min 50mm till allt för tillfället och det är naturligtvis inte alls optimalt. För de flesta bloggfoton duger en 50mm utmärkt.
Om man däremot ska plåta porträtt är det 85mm som gäller. Säger de lärde. Här finns en perfekt guide för dig som undrar. Klicka på bilden för att förstora så ser du vilken brännvidd som är bäst eller som du föredrar. 
Jag själv funderar fortfarande, därför har jag inte köpt ett nytt objektiv. 85 eller 70-200 eller båda. Det är frågan. För jag är inte helt säker på att jag kommer tycka skillnaden är enorm om man jämför 50mm och 85mm, även fast jag vet att 85mm är bättre. Men allt är en fråga om vad man vill lägga pengarna på...
 
 
 
Och mera finesser på kameran finns också, men det är rätt mycket överkurs. Jag är en person som hatar att läsa manualer. Jag vill lära mig genom att göra, men när det gäller fotografering är det faktiskt väldigt bra att läsa manualen. Läs manualen. Den är din bibel!
 

Och mera om detta ämne kommer. Då mera om redigeringar. Några frågor? Och är det några speciella redigeringstips ni vill ha?
 
Bildbehandling & Fototips | |
#1 - - Shaman:

STORT tack för att du delar med dig av dessa tips! Jag ser fram emot dina redigeringstips. Bildbehandlingen tycker jag är det roligaste med fotograferingen (kanske för att jag är usel på att tänka på allt du nämner ovan)
Önskar att det fanns en knapp som man kunde trycka för att bli bra fotograf men så enkelt är det verkligen inte. Jag är otroligt imponerad av hur mycket tanke, planering och arbete som ingår i själva fotograferingen. Inte konstigt att bilderna blir så fantastiska!

Svar: Vad glad jag blir! Jag tyckte själv att redigeringen var väldigt rolig förut. Nu tycker jag att själva fotograferingen är roligare. ;)
Katarina Ratcliffe

#2 - - Lotta:

TACK min fotogud :-) Vet det mesta av det här från kurser jag gått förr, men bra och enkelt sammanfattat! Ser fram emot nästa inlägg ..

Svar: <3
Katarina Ratcliffe

#3 - - RackarTuss:

Wow... själv fotar jag med min Android....
Men så är jag inte heller proffs som du :)

Svar: Allt beror ju på intresse och vad man har för krav på bilderna :)
Katarina Ratcliffe

#4 - - Danne:

Bra och informativ text! Använder själv nästan uteslutande bländarprioritet, men håller med om att det är lite lathet bakom det. Har även testat manuellt och gillar det då man har tid att förbereda sig.

Svar: Fast det behöver inte heller bara vara lathet. Tidspress eller kanske att man vet exakt bländare och då vill låta resten vara automatiskt. Allt är en vanesak. Jag gillar att köra manuellt och det är nästan lite svårt att vänja sig av detta. ;)
Katarina Ratcliffe

#5 - - Karro:

Det är ju helt galet mycket att sätta sig in i... tusen tack för att du delar med dig!

Svar: Åh jag vet! Därför är det så svårt att skriva sådana inlägg. Det blir lätt överkurs. Att börja plåta på halv-automatiska lägen och våga leka är mitt tips! Efter mycket plåtande så fattar man. Men det är en djungel och jag kan inte säga att jag har fattat allt ännu. Jag älskar att lära mig nytt hela tiden :)
Katarina Ratcliffe

#6 - - amanda eveline:

smarta tips! och jättefina bilder :)

Svar: Tusen tack!
Katarina Ratcliffe

#7 - - Angus:

Himla bra inlägg!

Svar: Tack! <3
Katarina Ratcliffe

#8 - - Staffan:

Tack för inlägget! Jag svarade i min blogg, som sagt ISO har jag inte laborerat med, det är den här svärtan och kontrasten jag inte riktigt får fram, det blir mest olika nyanser av grått när jag fotar men mycket kanske också beror på att mina billiga objektiv är så mycket ljusssvagare (för inte kan det bero på fotografen....hrmpfff...

Bildredigering vore också kul att läsa om, jag har photoshop installerat på någon dator men har aldrig använt det så det kan jag faktiskt ingenting om.

Svar: Jag svarade hos dig igen.
Katarina Ratcliffe

#9 - - Lillian:

Vilket spännande och bra inlägg!

Svar: <3
Katarina Ratcliffe

#10 - - Emma:

Du skriver så enkelt och begripligt! Roligt att läsa å lära av dina fototips. Keep up the good work!

#11 - - MISS CAPRICORN ♡ :

Oj! Du är så himla duktig på att fota Katarina! :)

Svar: Gulliga du - tack!
Katarina Ratcliffe

#12 - - ida [Fotograferat]:

Trevlig guide! Jag gillar när det blir lite överkurs, mest för att jag äntligen fattar grunderna nu! :) Blev inspirerad att skriva ihop ett inlägg om hur jag lyckades lära mig grunderna, att det är mycket att lära sig märker man när man skriver ner vad man lärt sig själv hittills.

Sen är det ju olika om man lägger vikt på att vara en bra fotograf eller att vara bra på redigera/manipulera bilder i PS.

Skriv gärna om du köper nytt objektiv! Jag vill ha ett ljusstarkt normalzoom... eller 85mm 1,8... eller 90mm makro... eller kanske en Nikon d600... och 50 1,4... kombinerat med lite mindre beslutsångest! :)

Svar: Ja, det där med vad man gillar - fotografera eller redigera - märks väldigt tydligt då man håller på mycket. Man måste ju kunna både och (tycker jag), men det är svårt att vara en fena på båda sakerna.Drömmen vore ju att fota enbart och ha en privat superproffsig retuscherare... (För mig)

Jag uppdaterar angående objektiv. Jag borde ta mig till mitt proffs och testa alternativen.
Katarina Ratcliffe

#13 - - Emelie - fotograf:

sv/ Ja det är superkul! Speciellt när man själv har tagit studenten då man vet hur nervösa och exalterade de är :)

#14 - - Clara Ringqvist:

Å vilket bra inlägg! Tack för att du delar med dig av din kunskap!

Svar: Åh vad kul att du tycker det - tack!
Katarina Ratcliffe

#15 - - Musqot:

Vad bra inlägg! Jättekul att läsa! Ett av mina mål detta året är att bli bättre på att fota och redigera och där är inställningar på kameran inräknat...blir lite väl mkt auto kan jag tycka!

Har anmält mig till två webbkurser så det skall bli skoj!

Ha en härlig kväll!

Svar: Vad härligt med lite webkurser! Det är spännande att fota manuellt. Man utvecklas snabbt ;)
Katarina Ratcliffe

#16 - - Sofia - ett bättre du:

Tack för att du delar med mig! Jag som är väldigt ovan på det där med fotografering, men tycker det är så himla kul, suger ju åt mig all sådan här info som en svamp :)

Svar: Åh härligt!
Katarina Ratcliffe

#17 - - Mirre:

Ohhh du har så klockrena tips, allt känns så självklart då man läser.. Samt gillar det att du inte fotar i studio utan ute och det att det inte alltid är kort skärpedjup utan att det är fokus på naturen iibland med, lika fint både och med rätt motiv, dina tips ska jag ha som inlärningskurs =D
kramar

Svar: Vad härligt! Jag gillar ju variationen i fotograferingen. Kan ju vara grymt snyggt att ha med bakgrunden också, men jag vill verkligen tänka över var fokus ska vara i bilden. Jämt!
Katarina Ratcliffe

Upp