Lite om mina foton, redigeringar och kamerautrustning, del 6

Ett till redigeringstips, eftersom jag fick en fråga om den här bilden.
 
Den här bilden är till att börja med tagen med min gamla Nikon D90. Den är långt ifrån lika bra som min nya kamera, men det går självklart att få till bra porträtt även med den kameran.
Här är bilden helt oredigerad i RAW format. Som jag har sagt tidigare så skalar RAW formatet bort färger, kontraster mm. Du har en massa data att jobba med och du kan i Camera RAW göra bra förbättringar av bilden.
Ni kan se på det röda att det slår igenom lite på högdagrar (det ljusa i bilden). Solen lyser in där och det var det perfekta ljuset på storebror Ludde. (Ingen reflexskärm eller något hann användas här. Återigen en ögonblicksbild)
Här har jag jobbat i CS5 då det var det programmet jag använde på den tiden. Jag har endast lagt på lite mer ljus, clarity och vibrance. Dragit tillbaka recovery för att rädda bilden lite från att bli utfrätt i högdagrarna. Ni kan se att jag också har ställt vitbalansen lite. För att få en varmare ton i bilden. Redan här är bilden bättre.
Det lilla i hörnet som varnar nu tänkte jag leva med. Det finns enkla sätt att fixa det, men jag låter det vara för att visa hur jag redigerade denna bild.
Jag har valt att inte ändra på det jag gjorde för nästan 8 månader sedan, men jag hade absolut kunnat göra ännu mer i Camera Raw, för att få en ännu bättre bild. (Visst är det tur att man hela tiden utvecklas)
 
Nu har jag gjort följande i Photoshop (alltså CS5 jobbade jag i då):
  1. Redigerat levels lite genom att trycka på auto och sedan ta ner opaciteten tills jag är nöjd. Väldigt subtilt.
  2. Räddat ljuset lite där det behövs. Bland annat i hörnet där det var lite utfrätt. Nu är det ju inga detaljer som behöver synas där, men det måste vara bekvämt för ögat att titta på bilden också. Detta gör jag genom lagermasker. (Kom ihåg att detta är en väldigt basic beskrivning och jag kommer inte att gå in på exakta detaljer.) 
  3. Jag har ljusat upp hela bilden ytterst lite då jag tyckte det passade efter att jag "räddat" det ljusa i hörnet. Jag gör alltid väldigt små förändringar för att inte förstöra bilden. Jobbar mycket i lager och opacitet. 
  4. Sedan ökade jag på färgerna lite, fortfarande jobbade jag med opaciteten så det blir subtilt. Jag ville dock ha lite mer värme i bilden. Detta gjorde jag i kurvor och genom saturation. Viktigt att man jobbar i lager så att man kan ta bort lagret om man inte blir nöjd. Och som alltid, opaciteten! För att det ska smälta in i originalet.
  5. Sedan kontrasten i s-kurvor. Tills jag blev nöjd.
Så här är resultatet nu:
Som ni ser, mer kontrast, lite, ytterst lite mer ljus i bilden. Skarpare färger. Och lite mer värme.
 
Det sista jag gör är att skärpa bilden lite. I detta fall fokuserar jag på ögonen. Detta kan man göra på olika sätt, men här är ett sätt. [Klick]
 
Egentligen bör man skärpa lite till på hela bilden då man visar på internet. Som vanligt ytterst lite. Och viktigt är att man sparar i den storleken som ska visas. Dessutom "save for web". Annars tappar man kvalitet även här.
Nu har jag inte skärpt bilden mer eftersom jag tycker det är fult att skärpa upp bruset då D90 inte riktigt håller måttet. För min D800 skippar jag helt detta steg då det blir bra resultat i alla fall. Dock brukar jag skärpa vissa detaljer. Jag jobbar alltså lokalt, inte över hela bilden.
 
Här är färdiga bilden:
Finaste lilla Henry i Luddes famn.
Ser ni hur bilden lyfts genom lite extra skärpa på ögonen? 
 
Bildbehandling & Fototips | |
#1 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Ja det syns verkligen :-) Fiiint!

Svar: :)
Katarina Ratcliffe

#2 - - Marie:

Tack! Nu ska jag labba lite själv. Fotar inte i RAW (måste som sagt skaffa en egen kamera som jag får bestämma helt över ; ) men ska nog kunna använda dina tips ändå tror jag :-)

Svar: Ja, du kan nog trixa lite i alla fall :)
Katarina Ratcliffe

#3 - - Malin Wederberg:

Tack för tipset! :) Fin bild!

#4 - - Carina:

Lite extra skärpa över ögonen - det där skall jag lära mig en dag. Tack för många goda tips!

Svar: Tack Carina - vad härligt att du gillar tipsen!
Katarina Ratcliffe

#5 - - Carina:

Lite extra skärpa över ögonen - det där skall jag lära mig en dag. Tack för många goda tips!

#6 - - Angus:

tack för bra tips!
Så himla skönt det känns att hundar och barn är lite samma "jobbiga" känslor. Då känner jag mig utrustad bra!

#7 - - Sofia/Kreativ inredning:

sv. Härligt att du gillar min nya design- tycker det är så kul att knåpa med sånt där! Superbra idé med en serie med fototips- har läst alla inlägg mycket flitigt:-) Ha det fint!

MVH
Sofia/ Kreativ inredninig

Svar: Vad härligt att jag får inspirera lite också! För du inspirerar!
Katarina Ratcliffe

Upp